Gå til innhold

Sosial tregrening

Slik all sunn økonomi bygger på gjensidighet, og demokratisk likhet er idealet for det politiske liv og rettslivet, må alt skapende arbeid (ånds- og kulturliv) være grunnlagt på frihet. Dette er den grunnleggende idéen i Rudolf Steiners sosiale ”tregrening”, fundamentet for en omfattende sosial reformbevegelse i Tyskland og andre europeiske land i kjølvannet av Første verdenskrig. Historisk sett dannet ”tregreningsbevegelsen” utgangspunktet for den første steinerskolen (”Waldorfskolen” i Stuttgart). I dag føres disse tregreningsideene videre bl.a. innenfor den globale sivilsamfunnsbevegelsen (se f.eks. Peter Normann Waages bok ”Mennesket, makten og markedet” (Pax 2002), eller www.globenet3.org ,www.sozialimpulse.de .
Kravet om frihet gjelder ikke minst for all pedagogikk, læring og oppdragelse. Det er lett å innse at begavelser, talenter, evner og individuelle egenskaper trenger frihet for å spire, vokse og utfolde seg utfra egne forutsetninger.

Skolens organisering
Pedagogisk ledelse
Selvforvaltende kollegium
Sosial tregrening
Organisasjonskart

Ingen kommentarer ennå

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 742 andre følgere

%d bloggers like this: